Nacházíte se zde: Úvod Members redaktor's Home Bruselský vlk a česká koza

Bruselský vlk a česká koza

Když někteří komentátoři, analytici a politici, včetně prezidenta republiky, upozorňovali, že služební zákon v podobě, v níž ho nakonec přijal parlament, je svého druhu výsměch požadavkům na odpolitizování státní správy u nás, politici ze stran, které tento údajně přijatelný politický kompromis ukuchtily, kritiku odmítali.

Představitelé opozičních pravicových stran  tvrdili, že zákon, tak jak byl přijat,  je v podstatě dobrý, protože opravil drakonické požadavky na odpolitizování státní správy, které obsahoval zákon původní, přijatý už v roce 2002, jenž ovšem zásluhou českých politiků nikdy nezačal platit. Strany současné vládní koalice tvrdily, že by byly pro odpolitizování státní správy tak, jak byla nastavena v původním zákoně a zejména pak v jeho novele z dílny ministra Jiřího Dienstbiera ze začátku tohoto roku, ale musely prý přistoupit na kompromis, neboť pravice hrozila obstrukcemi.

Byly to jen výmluvy. Stejně jako během oněch 12 let, kdy politici napříč politickým spektrem opakovaně zamezovali tomu, aby zákon začal v praxi platit, i nyní šlo především o to, aby nezačal platit zákon, který výrazně omezí možnost politických stran dosazovat na vysoké funkce ve státní správě vlastní lidi.

I proto muselo z  původní verze zákona zmizet generální ředitelství státní správy, které by mělo velkou míru nezávislosti na politice při výběru a jmenování státních úředníků. I proto bylo třeba zabezpečit, aby státní tajemníci na ministerstvech byli nakonec jmenováni nikoliv přes hlavy politiků, ale na základě jejich výběru. A i proto bylo nutné změnit kritéria, která zabezpečovala, že do státní správy nebude snadné na vysoké pozice přicházet zvenčí—bez potřebného kariérního postupu ve státní správě.

Parlament zákon přijal v této rozředěné podobě navzdory tomu, že kritici upozorňovali, že tato legislativní norma není zdaleka jen českou záležitostí. Že poté, co Česká republika odkládala uvedení zákona do praxe tak dlouho, až zůstala poslední zemí Evropské unie bez zákona o státní službě, Brusel sleduje, co se okolo zákona u nás děje, a bude ho dozajista posuzovat přísně. Už proto, že pro Brusel je hlavním důvodem pro takový zákon skutečnost, že profesionální a odpolitizovaná státní služba má mimo jiné zajistit, aby se řádně hospodařilo s evropskými miliardami, což se v Česku, jak známo,  opakovaně nedaří.

Od vládních politiků jsme slyšeli bohorovná prohlášení, že zákon v Bruselu jistě obhájí. Počítali s tím, že Unii uspokojí už pouhý fakt, že Češi konečně nějaký zákon přijali. To, že je špatný a pokud jde o odpolitizování státní správy nedostatečný, v Bruselu snad nikdo nezpozoruje. Bruselský vlk se tak nažere a česká koza zůstane celá.

Nestalo se. Na hned tři česká ministerstva nyní doputovaly dopisy, které požadují, aby byl zákon ještě v tomto roce doprovozen další legislativou, která bude specifikovat odměňování úředníků, zajistí zveřejňování výběrových řízení na uvolněná místa a postará se o dostatečný stupeň transparentnosti v těchto tendrech.

Obecně pak prý panuje v Bruselu značné rozladění z toho, co Česká republika přijala, a Unie chce vytvořit spolu s Čechy pracovní skupinu, která výtky probere a celkově zrychlí přípravu dodatků k  zákonu, který je bez takové doprovodné legislativy podle Bruselu nedostatečný.

 Pokud Česká republika nevyhoví požadavkům Unie, hrozí, že Brusel zastaví proplácení evropských fondů. O ty přitom šlo českým politikům ve hře na přijetí zákona, který na jedné straně snad uspokojí Unii, ale zároveň nesebere politickým stranám u nás kontrolu nad státní správou, především. Nyní hrozí, že nemusíme mít ani evropské peníze, ani kvalitní zákon. Češi zase jednou chytračili, až možná přechytračili i sami sebe.

ČRo Plus, 17.12.2014