Nacházíte se zde: Úvod Members redaktor's Home Češi to prý Evropě osladí

Češi to prý Evropě osladí

Heslo informační kampaně, kterou připravila česká vláda pro propagaci českého předsednictví Evropské unie zní: Evropě to osladíme. Výraz „osladit“ může mít v českém jazyce, jak známo, dva protichůdné významy. Nevíme tedy, zda česká vláda má v plánu Evropě život zpříjemnit anebo Evropě takříkajíc zatopit.

 

Možná právě od dvojsmyslnosti hesla si jeho tvůrci slibovali, že upoutá pozornost, protože spoustě lidí bude vrtat hlavou, co vlastně má česká vláda v úmyslu. Aneb se domnívali, že se tak zavděčí jak příznivcům EU, kteří si z výrazu „osladit“ vezmou jeho sladší stránku, tak odpůrcům EU, kterým naopak bude imponovat možná interpretace výrazu „osladit“ coby „zatopit“.

 

Ať tak či onak, zvolené heslo nevěští nic dobrého, pokud jde o vyhlídky českého předsednictví. V symbolické rovině totiž ukazuje, že česká vláda vlastně sama  neví, co chce. Od země, která EU předsedá, se přitom očekává, že řekne jasně, jaké jsou její priority.

 

Problémy nezmizí, i kdyby vláda myslela motto své informační kampaně naprosto jednoznačně. Pokud by totiž skutečně chtěla poměry v EU jen zpříjemnit, nemá v současné situaci pro něco podobného ani potřebný vliv, ani dostatek prestiže. Češi se v EU už nějakou dobu profilují jako potížisté, a není jasné, proč by právě takové zemi měly ostatní členské země věřit, že to s „oslazováním“ evropských poměrů myslí vážně. Vždyť Česká republika je jednou z posledních zemí EU, která se ještě v ratifikačním procesu nevyjádřila, zda souhlasí či nesouhlasí s Lisabonskou smlouvou.

 

Pokud myslí vláda ono „osladit“ především tak, že EU hodlá „zatopit“, není také na dobré cestě. Ostatní členské země, zejména ty velké, by si totiž jistě našly cestu, jak další potíže z české strany neutralizovat.

 

Navíc většině českých občanů, jimž je informační kampaň určena, nemusí být vůbec jasné, proč by vlastně měla Česká republika chtít Unii „zatápět“. Co nám tak strašného právě EU udělala? Vždyť nám nejen pomohla v rekordně krátké době zmodernizovat naše instituce a velkoryse nabídla své know-how, ale také nám ze strukturálních fondů poskytne do roku 2013 ekvivalent jednoho ročního rozpočtu České republiky!

 

Mediální analytik Milan Šmíd upozornil i na další sporný aspekt zvoleného hesla. Vytváří totiž dojem, že mezi námi a Evropou je jakási dělící čára. Jsme tu „my“ a „oni“, přičemž „my“ to máme v úmyslu „jim“ osladit.

Jenže EU jsme i my. To, že česká politická reprezentace právě toto nechápe, se pak projevuje v neustálých soubojích s Bruselem. Přitom v době našeho předsednictví budeme i my Bruselem.

 

V neposlední řadě ze zvoleného hesla také vyčuhuje jakási zvláštní nabubřelost. Zdá se prostě, že přinejmenším tvůrci sloganu mají o Češích a jejich současném významu v Evropě poněkud zbytnělé mínění. Zemi, která jako první z postkomunistické střední Evropy bude předsedat EU, a která se toho má ještě hodně co učit, by možná slušelo trochu více pokory.

 

MF Plus, 12.9.2008