You are here: Home Members redaktor's Home Kampaň za Babiše bylo líp míří vedle

Kampaň za Babiše bylo líp míří vedle

Expremiér Andrej Babiš spustil před několika týdny billboardovou kampaň s mottem „Za Babiše bylo líp“. Údajně běžní občané propůjčili billboardům své tváře, aby veřejnosti sdělili, že během Babišovy vlády bylo zemi líp než za té současné. Později se ukázalo, že mnozí z těchto takzvaně běžných občanů jsou ve skutečnosti tak či onak spjati s hnutím ANO anebo s Babišovými podnikatelskými aktivitami.

To ale není největší problém Babišovy kampaně. Tím je její smysl a efektivnost.

Smysl by totiž měla, pokud by si Babiš připravoval půdu pro návrat do premiérského křesla, což by ovšem vyžadovalo jiné načasování. Volby do Sněmovny, z nichž vzejde příští vláda, se mají konat za tři a půl roku, takže přesvědčovat s pomocí masivní kampaně veřejnost nyní, že „za Babiše bylo líp“ je poněkud předčasné, pokud by o návrat Babiše do premiérského křesla skutečně šlo.

Ve skutečnosti samozřejmě o příští sněmovní volby nejde. Babiš už oznámil, že se nebude ucházet o znovuzvolení do čela hnutí ANO, a ačkoliv nelze vyloučit, že by hnutím mohl být nominován do čela vlády, i když předsedou nebude, zdá se, že má jiné záměry.

Netají se tím, že nejspíš bude kandidovat na post prezidenta, definitivně se prý rozhodne do září. Nákladná billboardová kampaň, kterou Babiš doprovází výlety na setkání s občany po celé republice ve svém luxusním obytném domě, kterému lidově říká obytňák, se tedy, už svým načasováním, vztahuje právě k tomuto Babišově záměru.

Pokud tomu tak je, nabízí se otázka, zda Babišovi poradci na kampaně a PR specialisté tentokrát nemíří hodně vedle, když jako hlavní poselství kampaně nabízejí ujišťování, že během doby, kdy byl Babiš premiérem, se zemi dařilo zejména ekonomicky lépe než nyní. Prezident totiž nemá žádné kompetence, jak zařídit, aby se ekonomická situace země zlepšila.

Hlava státu má samozřejmě určitý politický vliv, který notně vzroste v případě, že vládu vede strana, z níž vzešel. Jenže pokud by se Babiš stal prezidentem, bude muset v případě, že vláda Petra Fialy dokončí svůj mandát, koexistovat s vládou, na kterou jeho billboardová kampaň fakticky útočí. Zařizovat z Hradu, aby „bylo líp“, opravdu půjde v takovém případě jen těžko.

Babišova kampaň očividně spoléhá na to, že průměrný občan toho příliš neví o dělbě moci mezi vládou a  prezidentem. Což o to, dobře zvládnuté kampaně politických populistů už přesvědčily voliče v mnoha zemích o lecjakých nesmyslech, ale pokud se Babiš vůbec dostane do druhého kola prezidentské volby, bude čelit mase voličů, kteří mají na jeho velmi problematický vztah s pravdou dlouhodobě negativní názor.

V televizních debatách před prezidentskou volbou se jistě bude rozebírat, co českému prezidentovi umožňují jeho kompetence, a co snad může ovlivnit neformálně. Podle ústavy má prezident největší pole působnosti v zahraniční a  bezpečnostní politice země, takže si Babiš dozajista nevystačí s ujišťováním, že nějak zařídí, aby bylo líp. O zahraniční politiku či bezpečnost země se přitom v úřadu premiéra zajímal spíše jen okrajově.

Pokud je smyslem současné kampaně zajistit, aby k prezidentským volbám přišlo tvrdé jádro Babišových příznivců, které mu má pomoci do druhého kola, může Babiš samozřejmě uspět. Jeho voliči doposud podporovali právě jeho, spíše než hnutí ANO, které si stvořil jako politický nástroj. U nich může spojování údajných lepších ekonomických časů s Babišem zabrat.

V druhém kole prezidentské volby, pokud se do něj Babiš probojuje, bude ale třeba  oslovit i další voliče. A ty současná kampaň svým nabubřelým spojováním údajně lepších časů s Babišem může spíše provokovat. Nejen proto, že ve světle války na Ukrajině bude třeba řešit jiné problémy, ale i proto, že současná vláda se potýká s mnoha problémy, které ji zanechal právě Babiš.

ČRo Plus, 26.5.2022