Nacházíte se zde: Úvod Members redaktor's Home Vychytávky by Ústava potřebovala

Vychytávky by Ústava potřebovala

Předseda Senátu Milan Štěch prohlásil, že složení Senátu neumožní zásadní ústavní změny. To je vcelku dobrá zpráva, pokud by měla přijít z Poslanecké sněmovny nějaká radikálnější verze zákona o referendu, popřípadě jiné projevy ústavního inženýrství z dílny populistických stran.

Ústava by si ale zasloužila některé menší úpravy. Současná situace totiž ukazuje, že je dosti „děravá“ ve vztahu k řešení problémů, které by mohly vyústit do vážné ústavně-politické krize.

Několik ústavních expertů už kupříkladu upozornilo, že současná ústavní konstrukce, jež umožňuje dlouhé fungování vlády v demisi, která nezískala po volbách důvěru Sněmovny, je ve srovnání s řadou evropských zemí nestandardní. Problém by bylo možné vyřešit tak, že po volbách vládne až do ustavení vlády s důvěrou od nové Sněmovny vláda, která získala důvěru té předešlé.

Ušetřili bychom si tak nejen nekonečné spory ohledně toho, co vláda, která nezískala po volbách důvěru, smí či nesmí dělat, ale v naší současné situaci by se Andrej Babiš snažil o poznání více sestavit většinovou vládu. Než by se mu to podařilo, vládl by totiž Bohuslav Sobotka.

Méně radikálním řešením by bylo jasné ústavní vymezení toho, co vláda v demisi může a nemůže dělat. Kupříkladu, že nesmí provádět významnější personální změny či utrácet na rámec schváleného rozpočtu.

Ještě pikantnější na současné úpravě je, že kdyby z jakýchkoliv důvodů předčasně skončil mandát prezidenta, přechází většina jeho pravomocí na premiéra, což ovšem v našem případě znamená na premiéra v demisi! Ten by se tak stal jakýmsi premiérem-prezidentem, působícím zcela mimo kontrolu PS. Mohl by teoreticky zastavit i vlastní trestní řízení.

S  předčasným koncem prezidentského mandátu je i další problém. Předseda Senátu musí v takovém případě vyhlásit nové prezidentské volby do deseti dnů, které se  pak musejí konat do osmdesáti dnů, což

ovšem při existenci přímé volby v podstatě diskvalifikuje občanské kandidáty. Ti musejí nasbírat více než 50 tisíc platných podpisů, což do okamžiku uzavření registrace nemají de facto šanci to dokázat.

Když už tedy schází vůle k větší revizi Ústavy, nebylo by možná od věci, kdyby se zákonodárci pokusili alespoň o „vychytávky“, které by zmenšily možnost politicko-ústavní krize.

Právo, 26.4.2018