Nacházíte se zde: Úvod Politický zápisník / Political diary 2002 Ví Clinton, že má dělat kampaň Klausovi?

Ví Clinton, že má dělat kampaň Klausovi?

V Praze se má 4. a 5. června, tedy deset dní před volbami, konat konference pod názvem Czech-American Investment and Business Conference (CAIBC). Tedy, jak anglický název napovídá, konference o zahraničních, zejména amerických investicích v České republice. Tuto konferenci pořádá firma Teleaxis, kterou řídí Peter Kovarčík, blízký přítel předsedy Občanské demokratické strany Václava Klause. Předseda ODS bude na konferenci vystupovat jako hlavní český řečník. Hlavním řečníkem vůbec má být bývalý americký prezident Bill Clinton.

Ačkoliv na konferenci bylo už pozváno přes dvě sta podnikatelů a dalších osobností, CzechInvest, agentura, která se o obrovský příliv zahraničních investic do České republiky v posledních letech zasloužila nejvíce, pozvána nebyla.

Uvedená fakta vyvolávají celou řadu otázek. Na některé existují odpovědi, na některé nikoliv. Na otázku, proč nebyl pozván CzechInvest, odpověděl nepřímo sám Václav Klaus v nedávném článku v Hospodářských novinách, kde nám vysvětlil, že velký příliv investic do České republiky nezpůsobily nejrůznější investiční pobídky vytvořené současnou sociálně-demokratickou vládou.

Podle Klause by investoři do České republiky přišli tak jako tak. Píše, že různé články v tisku, podle kterých agentura CzechInvest přilákala do České republiky 5,7 miliard dolarů, které vytvořily 47 tisíc pracovních míst, je jednou z nejnehoráznějších mystifikací, které nám vnucuje sociálně-demokratická vláda. "Trvám na tom, že zahraniční firmy, které investují do skutečně efektivních a výnosných projektů, by k nám přišly i bez investičních pobídek. Investiční klima je u nás příhodné díky levné a kvalifikované pracovní síle, dobré infrastruktuře a perspektivnímu domácímu trhu."

Proč se k nám tedy zahraniční investoři nijak nehrnuli během Klausovy vlády, kdy pobídky neexistovaly? Pokud je Klausova analýza pravdivá, asi proto, že se něčeho báli. Čeho? Že by například právní džungle? Že by investiční pobídkou mohlo být i transparentní právní prostředí, o které Klaus neměl nejmenší zájem?

Naše socialistická vláda je nepoučitelná, praví Klaus dále ve svém článku. "Podle ministerstva průmyslu a obchodu stát podporuje velké investory proto, že do regionů přinášejí nová pracovní místa. To je ovšem naprostá mystifikace. Velcí investoři pracovní místa „nepřinášejí", pouze využívají pracovní sílu, která v regionu je (nemluvě o tom, že v mnoha případech přetahují nejkvalifikovanější pracovníky místním podnikům)."

Zatímco tato slova dost jasně vysvětlují, proč nebyl na konferenci pozván CzechInvest, navozují nové otázky, Například, když Václav Klaus nevěří v pobídky zahraničním investorům, proč si pro sebe nechává organizovat konferenci o amerických investicích v České republice? Co chce americkým investorům nabídnout? To, že jde zde levná pracovní síla, už vědí.

Klausova "odborná stanoviska", tak jak je prezentoval ve svém článku, by neměla zastřít to nejdůležitější. Totiž to, že Klaus si uvědomuje, že obrovský příliv zahraničních investic k nám během sociálně-demokratické vlády, vnímají odborníci a mnoho voličů jako nesporný úspěch této vlády. Zmíněný článek, jakož i plánovaná konference, jsou tedy--jak jinak pár týdnů před volbami--součástí volební kampaně. Za odbornost se jenom schovávají.

Je zajímavé, že Teleaxis organizuje pro Václava Klause konferenci, na které se bude předseda ODS snažit dokázat, že úspěchy sociálně-demokratické vlády a CzechInvestu vlastně žádnými úspěchy nejsou, a nepřímo tvrdit--spoléhajíce na krátkou paměť občanstva--že, kdyby to vzal znovu do rukou on sám, bude lépe a spravedlivěji. Ještě zajímavější ovšem je, že na tuto konferenci má přijet jako hlavní řečník Bill Clinton.

Zajímavé je to proto, že Václav Klaus, jak známo, vždy považoval Clintona za jakéhosi socialistu. Bývalý americký prezident tedy evidentně není zván z důvodů ideologické spřízněnosti s Klausem, ale nejspíše proto, že, jak známo, je nejznámější osobností současného světa, kterou lze za tučný honorář přilákat téměř kamkoliv. Clinton se nijak netají tím, že mluví často a leckde, pokud mu za to organizátoři pořádně zaplatí. Snad jedinou výjimkou byla jeho návštěva na loňském Fóru 2000, kam přijel na pozvání prezidenta Václava Havla--zadarmo.

V podobě konference o americkém investování u nás se na české voliče ovšem chystá takový malý divadelně-volební podvod. Slavný bývalý americký prezident na konferenci cosi pronese, ale--a to hlavně--před televizními kamerami si potřese rukou s Václavem Klausem. Jeho jméno bude spojováno s konferencí, kterou Klaus prostřednictvím svého přítele de facto pořádá, a na které si přitom vyřídí účty s politikou sociálně-demokratické vlády v oblasti, kde, sám cítí, by vláda mohla skórovat. Je to dobře vymyšleno a Klausovi i jeho volebním stratégům nezbývá než pogratulovat.

Přesto zůstává několik nepříjemných otázek. Tak především, ví Bill Clinton, že do Prahy jede de facto dělat volební kampaň Václavu Klausovi, politikovi, který jeho vládu soustavně kritizoval? Politikovi, který nenechá nitku suchou na prezidentu Václavu Havlovi, který je Clintonovým přítelem? Není Clinton tak trochu v pozici Claudie Schifferové a dalších hvězd, které za tučný honorář přivezl na Slovensko během své poslední volební kampaně Vladimír Mečiar? Velmi se pak divili a zlobili, když zjistili, že jsou nástroji volební kampaně pro politika, na kterého se Západ díval s podezřením.

Další neodbytná otázka je, kolik činí Clintonův honorář. Firma Teleaxis asi bude argumentovat obchodním tajemstvím a nic nám neprozradí. Přesto--už proto, že se jedná o nepřímé financování volební kampaně Václava Klause--bychom měli výši honoráře znát. Normálně se Clintonovy honoráře za jediné vystoupení pohybují ve statisících dolarů, tedy v milionech korun. Budou tyto peníze oficiálně zahrnuty do nákladů na volební kampaň ODS? Anebo se jedná je o další chytrý trik, který ODS umožní tvrdit, že náklady na volební kampaň byly mnohem nižší, než ve skutečnosti byly? A poslední otázka: Pokud Teleaxis, firma činná v oblasti marketinku sportu, skutečně toto vše zaplatí, proč? Jinými slovy, co za to? Odpověď se zřejmě dozvíme až po volbách--pokud ODS vyhraje.

16. 5. 2002